Tavaszi fáradtság ősszel

Így tehetsz ellene, hogy a te gyereked kimaradjon belőle

A tavaszi fáradtsághoz hasonló tüneteket produkálhat gyermekeink szervezete ősszel is. Érthető, hiszen szemünk fénye ismét közösségbe került a nyári nyugalom után, korán kel, délutánig órán van, stresszel a suliban, igyekszik megfelelni. És ha ez még nem lenne elég, a nappalok is rövidebbek lettek, előbb sötétedik, és az idő is hidegebbre és változékonyabbra fordult. Segítsünk gyermekeinknek, hogy legyen kedvük és erejük helyt állni ezekben a kihívásokkal teli tanévkezdő hónapokban! Mutatjuk, hogyan!

 Tavaszi fáradtság ősszel

  1. tipp: Csináljunk jókedvet már az induláshoz!

Zene, ének, tánc – ez a vidám reggeli napindítás titka. Ha valamilyen vidám zenére ébred a gyerek, amit ő is szeret, könnyebb lesz kiparancsolni az ágyból. Ha olyan számot választasz, aminek a szövegét is ismeri, még könnyebb a dolgod. Ha pedig együtt fújjátok a nótát, még a végén neked is kedved támad élni a reggeli rohanásban. A dalra ringatózva lehet öltözködni, táncikálva lehet fogat mosni, és mindjárt a reggeli tornán is túl vagytok. Kamaszoknál is működik, csak ők érzékenyebbek a zeneválasztásra. Néhány ébresztő zene:

  • Republic – Jó reggelt kívánok! – ha magyarul dalolnátok
  • A Pál utcai fiúk - Mi vagyunk a Grund – ha nem a mondanivaló, hanem a zene lüktetése a fontos
  • Justin Timberlake – Cant’t stop the feeling! – a Trollok c. film zenéjeként magyarul is megtaláljátok
  • Avicii – Wake me up! – örökzöld

A sort folytathatnánk, mindez persze ízlésfüggő is. Ti mire ébredtek reggelente? Valami durvábbra? Vagy a vekkercsörgés, esetleg a telótok alapértelmezett csipogása segít?

  1. tipp: Napközben sok friss gyümölcs

Hogy betegség nélkül vészeljétek át ezt az időszakot, hogy szülő és gyermek egyaránt energikus maradjon a sulinap végére, fontos a sok gyümölcs fogyasztása. Ősszel könnyű dolgunk van, mert az alma, a szőlő, a körte és a szilva mind ekkor érik. Kínáljuk a gyereket szőlővel már reggel, és vigyen almát, körtét az uzsonna mellé. A gyümölcsökben található cukor azonnal energiával tölti fel a szervezetét. Ja, és mi se felejtsünk el magunknak is csomagolni, majd nap közben elmajszolni néhány szem gyümölcsöt.

  1. tipp: Igyon vizet, vizet és vizet!

A nagy nyári melegben természetes volt, mert a szervezetünk kikövetelte magának, hogy minél több vizet és folyadékot kapjon. A hűvösebb idő beálltával azonban hajlamosak vagyunk megfeledkezni a vízbevitel fontosságáról. Pedig a vízháztartásunkban már 2%-os csökkenésnek is egészségtelen következményei lehetnek: fejfájás, levertségérzet, fáradtság. Az alapszabály, hogy a hűvösebb időszakokban igyunk nyolcszor 3 dl pohár vizet arányosan elosztva, ami 2,5 l folyadékot jelent az őszi és téli hónapok folyamán. A nyári időszakban ennél többre lesz szükség. Szerezzünk be egy kulacsot, amit friss vízzel feltöltve vigyen magával a gyerek.

  1. tipp: Ne lustuljatok!

A hidegebb idő beköszöntével hajlamosak vagyunk bekuckózni a jó meleg lakásba, egy takaró alá. Ne hagyjuk azonban, hogy a lustaság elhatalmasodjon rajtunk, tervezzünk közös programokat: a természet őszi színei csodaszépek! Kiránduljunk  a hétvégéken, és naponta sétáljunk egy nagyot a közeli parkban. A mozgás endorfint szabadít fel a szervezetünkben, tehát már egy órás, intenzív mozgással szabadban töltött idő is boldogabbá tehet bennünket.

  1. tipp: Pörgessük fel az agyát!

Az Omega3 zsírsavaknak nagy szerepük van az egészség megőrzésében. Az iskolásoknak azért is van nagy szükségük rá, mert a gondolkodásért, az értelmi képességért felelő agy területek működését serkenti. Szervezetünk azonban nem képes az omega-3 zsírsavak előállítására, ezért étrendünk részeként vagy étrend-kiegészítéssel kell hozzájutnunk. Omega-3 zsírsavakat találunk a dióban, a mandulában: tegyünk belőlük kis tálkában a konyhaasztalra, vagy a gyerek íróasztalára, hogy kedvére csipegessen belőle. Tabletta, kapszula formájában is hozzájuthatunk. 500 mg lehet a serdülőknek ajánlott napi bevitel (egy doboz konzervtonhal vagy egy kisebb szelet lazac is kb. 500 mg Omega-3 zsírsavat tartalmaz). Fontos, hogy természetes forrásokból származó, jó minőségű halolaj-készítményt vásároljunk!