Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum

Közgazdaság és kereskedelem –nekünk ezek az erősségeink

Bemutatkozik a Keleti Károly Közgazdasági Szakgimnázium

A Keleti Károly Közgazdasági Szakgimnázium pénzügyi-számviteli ügyintézőket és 2020-tól logisztikai technikusokat képez. A változásokról, a tehetséggondozás fontosságáról az intézményvezetővel, Vasné Botár Ágnessel beszélgettünk, akinek kiemelkedő pedagógiai és szakmai munkáját idén minisztériumi szinten is elismerték.

  • Folyamatos átalakulásban a szakképzési rendszer, a korábban nyilvántartott több mint 700 képzés közül ma már csak 174 "alapszakma" érhető el iskolai rendszerű képzésben. Ezek a változások mennyire érintik az Önök gazdasági területeit?

Minket az iskolánk stratégiai céljai szempontjából kisebb mértékben érintenek a változások. A jelenleg logisztikai és szállítmányozási ügyintéző szakmánknak változott a neve, 2020. szeptembertől logisztikai technikusokat képzünk, míg a másik, nálunk választható szakmának továbbra is pénzügyi-számviteli ügyintéző marad az elnevezése.

Pénzügy, számvitel, logisztika, közgazdaság és kereskedelem –nekünk ezek az erősségeink

A cél az, hogy technikusi típusú képzéssé alakuljunk. Ez azt jelenti, hogy az érettségi és szakképzési rész ötéves kötelező szakaszból állna majd. Jelenleg négy év a kötelező, és az érettségi után választhat a diák, hogy marad-e plusz egy évre, az OKJ-s képzésre. Bár mi eddig is amellett érveltünk, hogy mennyire hasznos a plusz egy éves képzés mindkét ágazat esetében, de eddig a diák döntése volt, hogy az emelt szintű szakképesítést választja-e. A jogszabályi tervezet szerint ez a választható jelleg szűnik meg, és az ötödik év is kötelező lesz a tanulmányok befejezéséhez.

  • Egy nyelvi előkészítő osztályban a képzési idő jelenleg öt év. Egy ilyen osztályban hogyan fog változni a képzési idő?

Valószínűleg hat éves képzésre kell készülni.

  • Önöknél közgazdaság ágazatra és közlekedés (szállítmányozás, logisztika) ágazatra jelentkezhetnek a gyerekek. Van különbség az egyes szakokra jelentkezők számában?

Mi inkább a nyelvi előkészítős osztályoknál tapasztaltunk változást. Mivel a kezdetektől folyamatosan indítunk nyelvi előkészítős osztályt, jól látjuk, hogy eziránt a képzés iránt akár csak öt évvel ezelőtti jelentkezési számhoz képest is mennyivel nagyobb volt az érdeklődés, mint a négyévfolyamos osztályok iránt. Most már nem érzünk ilyen erős különbséget az ide jelentkezők számában.

Pénzügy, számvitel, logisztika, közgazdaság és kereskedelem –nekünk ezek az erősségeink

  • Nyilván ezek a változások a tantestületet is érintik…

Igen, a tartalmi és szerkezeti változások a tantestület összetételét is befolyásolják. A mintegy hatszáz tanulónkat jelenleg 50 tanár kolléga tanítja. A tantárgyi környezet, vagy a vizsgák, számonkérések rendszere folyamatosan módosult, és ehhez a tanároknak is változni, igazodni kellett. Vagy amikor 2015-ben elkezdődtek nálunk az esti képzések, és bizony a felnőttekkel való munka egészen másnak bizonyult, mint a gyerekekkel. De azt a helyzetet is jól tudtuk kezelni, és viszonylag gyorsan beintegráltuk a megszokott rendszerünkbe. Reméljük, hogy a technikummá válást is hasonló rugalmassággal tudjuk majd megoldani.

Pénzügy, számvitel, logisztika, közgazdaság és kereskedelem –nekünk ezek az erősségeink
A tantestület tagjai 

  • Milyenek az iskolaépület adottságai? Belépve egészen modern környezet fogad.

Igen, mi viszonylag fiatal iskola vagyunk, a nyolcvanas évek közepén, az utolsó gyerek-bumm idején épültünk, amikor a megnövekedett gyerekszám miatt több középiskolára volt szükség. A mi épületünket tehát tágas terekkel, világos, nagyobb osztálytermekkel tervezték, ezért könnyebben tudunk változtatni megnövekedett terem-, vagy technikai igényeknek megfelelve is.

Pénzügy, számvitel, logisztika, közgazdaság és kereskedelem –nekünk ezek az erősségeink

  • Hogy látják, a szülők számára mi a fontos az iskolaválasztás során, az iskola szakmai reputációja számít, amikor iskolát választanak a gyereknek, vagy egyéb szempontokat is mérlegelnek?

Mi úgy látjuk, a szülők megfontoltabban választanak most, mint korábban. Érdeklődnek, sokan eljönnek a nyílt napokra, beülnek a nyílt órákra is, megfigyelik, hogyan dolgozunk. Kíváncsiak rá, hogy a kötelező kerettantervek mellett milyen pluszokat kínálunk: mennyire vonzó az iskola szellemisége,  mennyire gyerekbarát, mennyire rugalmas, milyenfajta közösségi élet folyik?

  • Népszerű az iskola?

Mi egy jó eredményű középiskola vagyunk, de nagyon eltérő családi háttérrel érkeznek hozzánk a gyerekek. A 200 megszerezhető pontból 50%-nál kicsivel magasabb teljesítmény kell a bejutáshoz. De aki hozzánk felvételt nyert, azt maximálisan támogatjuk. Ez nekünk erősségünk: monitorozzuk a gyerekek egyéni adottságait. Nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a fejlesztésre: ha valaki tanulási nehézséggel, vagy valamilyen részképesség-zavarral érkezik, igyekszünk neki segíteni, hogy külön felkészítésen vehessen részt. De akkor is támogatóak vagyunk, ha valamiben kiemelkedően tehetséges egy gyerek, az ő külön fejlesztéséről, motiválásáról is gondoskodunk.

Nagy versenytársaink a gimnáziumok, pedig a képzés nálunk talán nehezebb. Hiszen egy szakgimnáziumi diák ugyanúgy felkészül az érettségire, mint a gimnáziumi társa, de a fő célja az, hogy emelt szintű szakképesítést is tudjon szerezni a tanulmányai végén, és nagyobb kihívás elé állítja diákjainkat. A mi iskolánkban minden végzős jó szakmát kap a kezében, és a közép-magyarországi régióban biztos, hogy piacképeset is.

Azt pedig minden visszajáró öregdiákunktól egybehangzóan halljuk, hogy aki a felsőoktatásban is a szakmájában marad, azaz szakirányon tanul tovább, annak mekkora segítséget jelentenek azok az alapok, amiket a szakgimnáziumban szerzett.

Pénzügy, számvitel, logisztika, közgazdaság és kereskedelem –nekünk ezek az erősségeink
A múlt és a jelen

  • Az iskola szellemiségére is a rend és a fegyelem a jellemző?

Azt hiszem ez a szakmánkból is ered: akár a pénzügy-számvitelt, akár a szállítmányozás-logisztika területét nézzük, mindkét ágazat már önmagában megkövetel egyfajta rendet, rendszert. Az iskola ráadásul nemcsak a tanárok, hanem a gyerekek munkahelye is, ahol szabályok vannak, és az együttműködési szabályokat be kell tartani, tartatni, mivel a következetességre, megbízhatóságra, kitartásra nevelés is pozitív értékek. Ugyanakkor hiszünk a személyiségfejlesztésben is, a működésünk során mindig kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy tanulóközpontú, humánus és kreatív legyen.

GRATULÁLUNK!

Vasné Botár Ágnes

Az intézmény igazgatója, Vasné Botár Ágnes szakmai munkáját több ízben is elismerték már. 2018-ban eredményes pedagógiai munkásságáért díjazták, de a Pénziránytű Alapítványtól megkapta az Pénziránytű Tanári Díjat is. 2019-ben az Innovációs és Technológiai Minisztérium által alapított Weszely Ödön-díjban részesült. Az igazgató asszonyt a tehetséggondozás, a pénzügyi tudatosság, és új szemléletű oktatás bevezetése terén végzett szakmai tevékenységéért, kreatív, vállalkozó szellemű hozzáállásáért ismerték el.

 

 

Erasmus K1 program

Az iskola a második  Erasmus+ KA1 programját valósítja meg, a jelenlegi kétéves program keretében összesen 40 diák utazott 3 hetes szakmai gyakorlatra Portugáliába és Szlovéniába.

Ez a program nemcsak szakmai szempontból rendkívül hasznos, az idegen nyelvi kommunikációs készségek mellett a diákok személyiségét, önállóságát is fejleszti.  A tanulók értékes munkatapasztalatokat szereznek a kint töltött idő alatt, melyet hasznosítani tudnak tanulmányaikban, és későbbi munkájuk során is. Ez az időszak segíti az idegen kultúrák megismerését, ezek elfogadását, és nagymértékben fejleszti szociális készségeiket is.

Kiemelkedő országos versenyeredmények 2015-2019.

Verseny

Indulók

Továbbjutás, országos eredmény

2019.

 

 

OSZTV
pénzügyi-számviteli ügyintéző

 15 fő

3 fő döntős - 2.,3.,12. hely

Iskolánk 2. helyen végzett az országos versenyben.

Ágazati érettségi tárgyak versenye

közgazdaság - 20 fő

kereskedelem –17 fő

37 fő

 

6 fő döntős - 6.,8.,12.,21.,25.,26 hely

2 fő döntős - 6.,20. hely

A JAM Társadalmi Innovációs Vállalkozási Verseny

16 fő

Az országos döntőbe 2 csapatunk is bejutott, és 1. és 2. helyezést értek el.

Az 1. helyezett képviselte Magyarországot a nemzetközi online döntőn.

 

2018.

 

 

OSZTV pénzügyi-számviteli ügyintéző

 15 fő

4 fő döntős – 6. hely és vizsgamentességek

Ágazati érettségi tárgyak versenye

közgazdaság - 47 fő

kereskedelem –14 fő

61 fő

1 fő döntős -

kereskedelmi ágazat 15. hely

 

2017.

 

 

ÁSZÉV kereskedelem

24 fő

2 döntős, 17. és 27. hely

ÁSZÉV közgazdaság

45 fő

2 döntős, 24. és 33. hely

OSZTVpénzügyi-számviteli ügyintéző

19 fő

3 fő döntős – tantárgyi vizsgafelmentéseket kapott, 6 tanuló részleges felmentést kapott a vizsga alól (gépi könyvelés)

 

2016.

 

 

OSZTV
pénzügyi-számviteli ügyintéző

8 fő

2 döntős - Döntő 4. hely, 2 tanuló teljes felmentést, 5 tanuló részleges felmentést kapott a vizsga alól (gépi könyvelés)

 

2015.

 

 

SZÉTV Kereskedelmi és marketing alapismeretek

12 fő

1 fő döntős - Országos Döntő 1. hely